tablice: przed 56 | 56 | 76 | 2000 || tableria || ankiety || prawo || praktyka || propozycje || forum || hajdpark || faq || odnośniki
Wyszukaj tablice 2000: wyróżniki miejsca lub stolica powiatu
    Jak to działa?
forum aktualne || fora archiwalne: f3 | f2 | f1 
Tablicowe forum
:::.  Pytania  :::.  Kiedy zmiana tablic jest naprawdę konieczna?
  następna  
strona 1 ::. wszystkich stron 3 ::.
 
  
Prezes   9.3.2009   07:33
Różni ludzie, mający coś do powiedzenia w tej kwestii piszą, że przy przerejestrowywaniu posiadane tablice rejestracyjne trzeba zwracać przypadku, gdy:
1. Samochód zarejestrowany był poza naszym powiatem,
2. Samochód posiada tablice 76.
Co do tego drugiego, występują rozbieżności zdań, powoływanie się na jakieś tam, wyssane z palca, przepisy itp., a nie udało mi się tak naprawdę znaleźć przepisu, który to reguluje. Czy ktoś z bardziej obeznanych kolegów mógłby bardziej mi ten temat naświetlić?
astarpol   10.3.2009  17:38
  
W DWR jak weszły już nawet unijne tablice,można było zostawiać czarne jak ktos z takimi kupil,oczywiście jeżeli zaczynały się od WR,WO, WC,alboWW:-)W EZD jak tylko wprowadzono białe blaszki do obiegu,to kazali zmieniać talice,nawet gdy właściciel pozostawał ten sam,ale musiał wymienic dowód rej,bo na skonczyło się miejsce na pieczątki. W DBL przez pewien okres była afera,bo w tamtejszym WK,po wprowadzeniu unijnego bandu,kazano zmieniac nawet białe flagowe DBL!!! na unijne,także co kraj,a raczej powiat,to obyczaj,ale skoro w DWR można zostawiać,więc na pewno nie jest to niezgodne z prawem,więc kazać Ci nie mogą,mogą co najwyżej zalecić:-)
Cezary   10.3.2009  23:47
  
Obowiązujące rozporządzenie w jednym z pierwszych paragrafów, chyba 2. ust. 2., daje odpowiedź na to pytanie. Nie mam przed sobą jego treści, a GPRS nie i moja cierpliwość nie pozwalają na podparcie się internetowym źródłem. Dlatego podam swoimi słowami: tablice z nabytego pojazdu, na których wyróżnik powiatu jest właściwy dla danego urzędu rejestrującego pojazd, przedstawia się w urzędzie jedynie do legalizacji. Stąd wniosek, że pozostałe - w tym również czarne - zostaną wymienione.
esjot   11.3.2009  0:07
  
To ja podeprę ...

§ 2. 1. W celu rejestracji pojazdu właściciel pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 2-13 oraz § 3, składa w organie rejestrującym wniosek o rejestrację pojazdu, zwany dalej "wnioskiem o rejestrację", do którego dołącza:
1) dowód własności pojazdu,
2) kartę pojazdu, jeżeli była wydana,
3) dowód rejestracyjny, jeżeli pojazd był zarejestrowany,
4) świadectwo oryginalności,
oraz tablice (tablicę) rejestracyjne, jeżeli pojazd był zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Tablice rejestracyjne, o których mowa w ust. 1, z wyróżnikiem powiatu właściwym dla organu dokonującego rejestracji, właściciel pojazdu przedstawia organowi rejestrującemu do legalizacji.
3. Obowiązek oddania dowodu rejestracyjnego i tablic rejestracyjnych, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy zarejestrowanego pojazdu zakupionego od Policji lub Sił Zbrojnych.
4. Przepisu ust. 1 pkt 2 i 3 nie stosuje się do pojazdu zakupionego po przepadku na rzecz Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
Rozp. MI z 22.07.2002 w spr. rej. i ozn. pojazdów (Dz.U. Nr 133 poz. 1123)
urbens   11.3.2009  6:57
  
To może ja podam praktyczny przykład, jaki miał w miejsce w LKS. Mój sąsiad w leciwym wieku miał Fiata 125p, ponieważ ten samochód jest bardzo zadbany, starszy pan nie chciał go sprzedać i postanowił podarować swojemu wnukowi. Panowie spisali umowę darowizny, potem był Urząd Skarbowy i te sprawy. Potem w WK dziadek z wnukiem poszli do WK załatwić formalność, z początku pani, która ich przyjęła nie zrozumiała za bardzo sprawy i do dowodu rejestracyjnego dopisała dane wnuka pozostawiając te same tablice (współwłasność). Gdy wnuk zobaczył, że nie oto mu chodziło, bo chciał, żeby samochód należał w całości do niego wrócił do WK, z tej racji, ze samochód przechodzi w inne ręce musiał oddać czarne tablice i dostał nowe. Dodam, że wnuk i dziadek mieszkali w tym samym domu, tak wiec w tym samym powiecie.
Cezary   11.3.2009  7:15
  
Bo na czarnych tablicach nie było
wyróżnika powiatu właściwego dla organu dokonującego rejestracji
Moim zdaniem to całkowicie prawidłowe postępowanie.
ciejkins   11.3.2009  12:00
  
A ja mam na ten temat inne zdanie. Wiem, że tablice może nie są i tanie, ale nie wiem dlaczego ludzie chcą na siłę zaoszczędzić te 170 zł (chyba) i nie chcą zmienić czarnych na białe. Wg mnie samochód z białymi dużo ładniej się prezentuje! Niekiedy ludzie więcej przepijają lub przepalają co miesiąc i nie ma problemu, a dać 170 zł na blachy, które prawdopodobnie posłużą im parę lat to już problem. Tak czy siak nawet za 10 lat będzie pełno "niedobitków" którzy będą mieli czarne blachy. Jak dla mnie pomimo że synem Kulczyka nie jestem, rejestracja pojazdu to frajda i z przyjemnością idę do Wydziału Komunikacji zostawiając te 170 zł.. :)
Cezary   11.3.2009  12:20
  
To je wyraź, bo Twój wpis nie dotyczy tego, o czym napisałem. Ja pisałem o postępowaniu urzędu w opisanej przez Ubensa sytuacji.
astarpol   11.3.2009  19:35
  
Koledzy ju ż Wam przedstawiam aktualne ceny(auto rejestrowałem w tym roku):
Tablice rej.-80zł+50gr
nalepka kontr.-16,5zł+50gr
znaki legal.-11zł
Czyli wszystkie koszty dodatkowe przy zmianie czarnych tablic na białe=108,50zł,a nie 170.
Pozostałe koszty są ponoszone bez względu na rodzaj tablic przy przerejestowywaniu,czyli:
dowód rej.-48zł+50gr
pozw. czas.-12zł+50gr
opłata skarbowa-10zł
Prezes   11.3.2009  20:21
  
astarpol pisze:

Czyli wszystkie koszty dodatkowe przy zmianie czarnych tablic na białe=108,50zł,a nie 170.


Może to jeszcze zależy, gdzie, bo ja w BI cztery lata temu 170 zł bulnąłem za same tablice! Może temu, że była dwurzędówka? Raczej nie. Czyżby ceny poszły w dół?
Prezes   12.3.2009  16:03
  
ciejkins pisze:
A ja mam na ten temat inne zdanie. Wiem, że tablice może nie są i tanie, ale nie wiem dlaczego ludzie chcą na siłę zaoszczędzić te 170 zł (chyba) i nie chcą zmienić czarnych na białe. Wg mnie samochód z białymi dużo ładniej się prezentuje! Niekiedy ludzie więcej przepijają lub przepalają co miesiąc i nie ma problemu, a dać 170 zł na blachy, które prawdopodobnie posłużą im parę lat to już problem. Tak czy siak nawet za 10 lat będzie pełno niedobitków którzy będą mieli czarne blachy. Jak dla mnie pomimo że synem Kulczyka nie jestem, rejestracja pojazdu to frajda i z przyjemnością idę do Wydziału Komunikacji zostawiając te 170 zł.. :)

Bo nie masz sentymentu do czarnych tablic. Nie pamiętasz tych czasów, gdy co drugie auto woziło dwurzędówkę... :P
arklas   12.3.2009  16:25
  
I tak najfajniej było przed drugą wojną, wtedy dwurzędówkę woziło co pierwsze auto...
astarpol   12.3.2009  22:05
  
Prezes pisze:

Może to jeszcze zależy, gdzie, bo ja w BI cztery lata temu 170 zł bulnąłem za same tablice! Może temu, że była dwurzędówka? Raczej nie. Czyżby ceny poszły w dół?[/cytat]
Dodane odsyłacze zewnętrzne.
astarpol   12.3.2009  22:07
  
to ładnie Cie skroili w tym BI(albo 2 auta rejestrowałeś;-)). Z tego co pamiętam to od lat tablice kosztują 80zł i na pewno nie potaniały. 170 zł to za wszystko zapłaciłeś:-)
Kronikarz   13.3.2009  1:57
  
Hej arklas tak dla ścisłości: przed wojną do 1937 r. fakt każde auto miało z tyłu dwurzędówkę, a w latach 1937-39 każde jednorzędówkę po wprowadzeniu tablic z białymi znakami na czarnym - patrz kącik tablice sprzed 1956 na wortalu.
Prezes   13.3.2009  12:08
  
Za wszystko wyszło mi ok. 200. Pocieszające jest przynajmniej to, że wsparłem "swoich".
boomshanka   28.4.2009  22:30
  
Cezary pisze:
Bo na czarnych tablicach nie było wyróżnika powiatu właściwego dla organu dokonującego rejestracji Moim zdaniem to całkowicie prawidłowe postępowanie.


A co z czarnymi tablicami wydawanymi od momentu reformy administracyjnej do zmiany blach na białe?
Np. powiat ciechanowski miał WPH, mławski - WPI.
arklas   28.4.2009  22:45
  
Kronikarz > chodziło mi głównie o tablice 22, bo te mi się najbardziej podobają.
Krzychu   28.4.2009  23:01
  
boomshanka: Na tych tablicach nie ma wyróżnika powiatu - jest wyróżnik województwa warszawskiego WP i litery H, I będące częścią wyróżnika pojazdu.
A że akurat w woj. mazowieckim serie tablic rozdzielał ktoś z głową, to chwała mu za to.
W łódzkim w latach 1999-2000 był taki bajzel, że ciężko się połapać: seria LWP wydawana była w EP, EPI, EOP, ETM, EBE i ERA, w wydawanej w EP, EPI i ERA serii LWT nie wydano przedziału 4001-6000, podobnie w LWV, z której wydano tylko przedzialy 0001-0919 i 3001-39**; w Łodzi w 1999 roku wydawano serie: LWM 1001-4000, następnie LFO, (które powinno być wydane w 1994 po LFM, a przed LFP, LFR i LFT), a później LWO. Również seria LFJ nie została wydana w 1993 roku, kiedy wydawano LFI i LFK, lecz dopiero w 1999-2000 w EKU, ELE i EPJ.
Podobnie było w innych województwach.
Cezary   29.4.2009  9:43
  
boomshanka pisze:
Cezary pisze:Bo na czarnych tablicach nie było wyróżnika powiatu właściwego dla organu dokonującego rejestracji Moim zdaniem to całkowicie prawidłowe postępowanie.

A co z czarnymi tablicami wydawanymi od momentu reformy administracyjnej do zmiany blach na białe?
Np. powiat ciechanowski miał WPH, mławski - WPI.
Cytat o wyróżniku powiatu właściwym dla organu dokonującego rejestracji pochodzi z rozporządzenia OBOWIĄZUJĄCEGO, czyli dla ciechanowskiego jest to WCI, mławskiego - WML.
pawelLUB   29.4.2009  9:53
  
astarpol pisze:
musiał wymienic dowód rej,bo na skonczyło się miejsce na pieczątki.


Kolega nabył w ostatnie wakacje dość leciwego trabanta na czarnych tablicach (LLE coś tam) z unijnym dowodem rejestracyjnym. W starym najzwyczajniej skończyło się miejsce na pieczątki i w lubelskim WK wydali tylko nowy dowód, tablice zaś zostały stare.

Z kolei w 2002 roku mój tata nabył Fiata 126p :) Historia autka przedstawia się tak:
1987 - kupiony w salonie, numery nieznane
1990 - zmiana właściciela, w obecnym LU dostał tablice LBA
2000 - koniec miejsca na pieczątki w dowodzie, u tego samego właściciela zmienione tablice z dowodem (dostał numery LU 13531 (palindromik :))
2001 - zmiana właściciela, w obecnym LUB zmienili tylko dowód (w dowodzie widniał adres spoza Lublina, a na aucie dalej tablice LU )
2002 - zmiana właściciela na mojego tatę (również zameldowanego w LUB), tym razem zmiana tablic była konieczna ( L0 --> LUB V722)


Tak więc z własnego doświadczenia wiem, że nawet nie co powiat, ale co urzędnik to obyczaj :D
seicento900   29.4.2009  20:15
  
Mojemu dziadkowi w 2002 r. kazali zmienić tablice z czarnych na białe, kiedy musiał wymienić dowód rejestracyjny. I tak Wartburg zmienił blaszki z BGS 2840 na CB 55116. Krótko jeździł z tymi tablicami, bo rok później dziadek kupił Matiza, a Wartburga oddał na złom.
urbens   29.4.2009  21:28
  
W 2007r. mój dziadek podarował mi ciągnik wcześniej miał CHM (czarne), gdy własność przeszła na mnie musiałem zmienić tablice, a razem z dziadkiem mieszkam pod tym samym adresem, a znowu mój znajomy kupił nie dawno też ciągnik zarejestrowany na czarnych tablach i dostał tylko inny dowód rejestracyjny a blacha została ta sama. Tak więc nie wiem o co tu chodzi
astarpol   30.4.2009  19:47
  
pawelLUB pisze:[
2002 - zmiana właściciela na mojego tatę (również zameldowanego w LUB), tym razem zmiana tablic była konieczna ( L0 --> LUB V722)
[/cytat]
A czemu L0?
pawelLUB   1.5.2009  11:08
  
Przez pierwsze 2-3 lata wydawania białych tablic w woj lubelskim, każdy, kto przerejestrowywał auto, musiał jeździć najpierw na czerwonych numerach :)
Co ciekawsze, gdy odbieraliśmy te L0, na półce leżały już LUB V722 :D
Z tego co mi wiadomo, w K też tak było. Nie wiem jak w pozostałych województwach.
Tak czy inaczej było to bez sensu.
vanMyka   1.5.2009  12:00
  
W dolnośląskim było podobnie. Nie interesowałem sie wtedy wogóle blachami, ale pamiętam, że tych czerwonych blach było wtedy zatrzęsienie.
Krzychu   1.5.2009  19:01
  
Podobnie było też w okresie 01.1999-04.2000. Kiedy rejestrowałem mój pierwszy samochód w czerwcu 1999, musiałem oddać do WK dotychczasowe tablice LFK 0853, by przez miesiąc jeździć na tymczasowych L 52 2647. Tylko dzięki mojemu uporowi po miesiącu odzyskałem stare tablice - miła pani z WK chciała mi za jedyne 60 złociszy wcisnąć aluminowe LWT, bo moje stare LFK były trochę pordzewiałe. Urzędasy z WK uszczęśliwiali ludzi na siłę wymieniając np. aluminiowe LWC z Łodzi na aluminiowe piotrkowskie LWT.
Na tej dziwnej operacji zarobiły urzędy, producenci tablic oraz PZU , którego nieuczciwi agenci naciągali ludzi ( w tym mnie) mających pojazdy na tymczasowych numerach na krótkoterminowe OC (na 1 miesiąc) za cenę 10% ubezpieczenia rocznego. Po miesiącu i tak musiałem wykupić OC na rok.
pawelLUB   1.5.2009  20:54
  
O, fajnie Krzychu, że wspomniałeś o tych starszych próbnych. Pod koniec wydawania czarnych tablic w lubelskim było podobnie jak w łódzkim. Przypomniałem sobie podróże z tatą do przedszkola i mnogość starych próbnych blach. Marzyłem wtedy, żebyśmy taką dostali, a po niej jakieś LBW. Ehh, przyjemnie takie wspomnienia :)
A tak swoją drogą, to konieczność jazdy na próbnych chyba na zawsze pozostanie zagadką.
Krzychu   1.5.2009  21:29
  
A niby dlaczego ma być zagadką?
Przecież wiadomo, że, według obowiązujących wówczas przepisów, wydawanie tablic tymczasowych na 30 dni było spowodowane koniecznością sprawdzenia legalności pochodzenia pojazdu przez organ rejestrujący. Jak wiele rzeczy w naszym kraju, również i tu występował paradoks - sprawdzaniu pochodzenia podlegały nawet fabrycznie nowe pojazdy, zakupione w salonach. Jakiś czas temu przepis ten zmieniono i obecnie podczas rejestracji otrzymuje się tymczasowy dowód rejestracyjny ze zwykłymi tablicami.
pawelLUB   1.5.2009  21:44
  
Przed reformą administracyjną w 1998 nie było obowiązku jazdy na próbnych, prawda?
Duchi   1.5.2009  23:48
  
Tablice próbne zawsze wydawane były na wniosek właściciela np. w celu przeprowadzenia badań technicznych. To, że WK stosowały to także w celu sprawdzenia legalności było bezprawiem i naciąganiem na pieniądze.
urbens   2.5.2009  5:47
  
To fakt jak mój ojciec kupił Fiestę na LU i chciał ją przerejestrować na LKS też dostał tablice próbne L2 0142. Zestaw próbnych tablic i dowód rejestracyjny czasowy kosztowały 55 zł, a komplet tablic stałych z dowodem rejestracyjnym, naklejką i opłatami skarbowymi 150 zł. Tak więc na jednym kliencie WK zarabiał 205 zł
grzesiek4689   24.6.2009  4:50
  
Mam pytanko dotyczące nie samych tablic lecz dowodu. Otóż mam już białe tablice i skończyło mi sie miejsce na przeglądy... Jeśli diagnosta wypisze mi zaświadczenie o przebytym badaniu technicznym to urzędasy pozwolą mi jeździć do czasu wydania nowego dowodu na starym dowodzie+ zaświadczenie o przeglądzie? Jak wogóle wygląda procedura wymiany dowodu? Czy przy składaniu wniosku o wydanie muszę przynieść tablice w celu zmiany nalepek legalizacyjnych?
grzesiek4689   24.6.2009  4:53
  
Samochód jest zarejestrowany na ojca ale ja nim jeżdżę i czy tą sprawę mogę załatwić osobiście czy musi to być koniecznie właściciel?
Prezes   24.6.2009  7:03
  
Potrzebne będzie upoważnienie. Skoro jesteś synem, wstarczy, że stary Ci je napisze. Gdyby nie było pokrewieństwa, trzeba by było notarialne upoważnienie. Jakoś tak to wygląda, ale najlepiej odkop w sieci numer telefonu WK i sam zadzwoń, bo wiadomo...
ape   25.6.2009  20:19
  
grzesiek4689 pisze:
Mam pytanko dotyczące nie samych tablic lecz dowodu. Otóż mam już białe tablice i skończyło mi sie miejsce na przeglądy... Jeśli diagnosta wypisze mi zaświadczenie o przebytym badaniu technicznym to urzędasy pozwolą mi jeździć do czasu wydania nowego dowodu na starym dowodzie+ zaświadczenie o przeglądzie? Jak wogóle wygląda procedura wymiany dowodu? Czy przy składaniu wniosku o wydanie muszę przynieść tablice w celu zmiany nalepek legalizacyjnych?
Organ rejestrujący ma obowiązek zatrzymać nieważny dowód rejestracyjny, a na czas oczekiwania na nowy dowód rejestracyjny wydać pozwolenie czasowe. Niektóre urzędy pozwalają jeździć na starym dowodzie rejestracyjnym z adnotacją zgłoszono zmianę danych, jednak jest to niezgodne z przepisami i logiką, bo brak miejsca nie jest przecież zmianą danych.
ape   25.6.2009  20:20
  
Powinieneś wypełnić wniosek i stawić się z dowodem, tablicami, ubezpieczeniem i kartą pojazdu jeśli była wydana.
urbens   25.6.2009  20:42
  
Ja tak miałem niedawno to zabrali mi "twardy dowód", dali takie pozwolenie czasowe na miesiąc, a potem tylko wybrałem się do WK po stały dowód i po bólu.
BartArt   24.4.2010  10:00
  
Witam, mam taki oto casus i co za nim idzie wątpliwość. Przeprowadziłem się z rodziną z LU do WZY. Mamy 2 auta i zmiana blach na WZY wcale nas nie uszczęśliwia. Z tego co się orientuje to ok. 360 PLN na 2 autka. Już kiedyś tyle zapłaciłem rejestrując je w lubelskim WK i wystarczy. A jeśli by tak olać urzędy i te tablice to co? Czy komuś to będzie przeszkadzać, bo mnie nie?
Nawiasem mówiąc kilka LU jeździ po Żyrardowie i jest swojsko. Jeden to nawet 700 numerków za mną jest - swojak prawdziwny :-)
piecu   24.4.2010  11:21
  
astarpol pisze:
W DBL przez pewien okres była afera,bo w tamtejszym WK,po wprowadzeniu unijnego bandu,kazano zmieniac nawet białe flagowe DBL!!! na unijne,także co kraj,a raczej powiat,to obyczaj
Ostatnio często spotykam stare samochody, które jeździły niedawno na czarnych blachach i zostały przerejestrowane na białe. Pytałem się kiedyś dziadka, dlaczego w Fiacie 126p zmienił czarne JGE 3040, na DBL 59HL. Powiedział mi, że musiał przerejestrować na białe, bo w stacji kontroli pojazdów facet nie chciał zaliczyć przeglądu. Osobiście uważam, że stare samochody zdecydowanie lepiej wyglądają na czarnych tablicach nawiązujących do minionej epoki.
Dodane odsyłacze zewnętrzne.
 
  następna  
strona 1 ::. wszystkich stron 3 ::.
dodaj do obserwowanych tematów | usuń z obserwowanych tematów
:::.  Pytania  :::.  Kiedy zmiana tablic jest naprawdę konieczna?
przeszukaj to forum
znajdź wszystkie wpisy od dnia:
rrrr-mm-dd: 
ostatnio poruszane tematy:
przyklejone
22.08.  22:43 - Uzupełnianie zdjęć 2014...
22.08.  15:06 - Błędne wpisy 2014...
20.08.  21:50 - Obecne numery 2014...
20.08.  20:09 - Witam, jestem tu nowy...
18.08.  17:35 - Prośby o interwencje arb...
27.07.  21:41 - Nowy PTR - błędy!...
06.07.  14:34 - WPTR - życzenia...
23.01.  13:54 - Tableria...
30.11.  00:29 - Ankiety - propozycje i g...
06.10.  01:28 - Uwagi dotyczące zasad...
powiatowe
22.08.  23:46 - PL - Leszno...
22.08.  21:39 - DJ - Jelenia Góra...
22.08.  21:33 - DJE - jeleniogórski...
22.08.  21:11 - FZ - Zielona Góra...
22.08.  20:21 - FZI - zielonogórski...
22.08.  18:54 - DW - Wrocław...
22.08.  12:58 - DJA - jaworski...
21.08.  19:34 - KR - Kraków...
21.08.  15:27 - GSP - Sopot...
21.08.  11:26 - KMY - myślenicki...
21.08.  07:51 - KRA - krakowski...
20.08.  22:26 - NO - Olsztyn...
20.08.  18:59 - TST - starachowicki...
20.08.  12:32 - SK - Katowice...
20.08.  09:38 - PMI - międzychodzki...
20.08.  08:40 - KCH - chrzanowski...
19.08.  22:56 - KWA - wadowicki...
zwykłe
23.08.  07:22 - CZ jak Czechy...
23.08.  01:19 - Z - tymczasowe w woj. za...
23.08.  00:55 - H - policyjne i inne spe...
22.08.  21:41 - W - tymczasowe w woj. m...
22.08.  21:35 - D jak Niemcy...
22.08.  21:33 - D - tymczasowe w woj. do...
22.08.  20:08 - KZ jak Kazachstan...
22.08.  13:40 - F jak Francja...
22.08.  09:26 - Najniższe numery na posz...
21.08.  23:10 - S - tymczasowe w woj. śl...
21.08.  22:33 - N - tymczasowe w woj. wa...
21.08.  21:27 - Pozostaje nadal bez zdję...
21.08.  21:20 - GD, GK, GA, GN - gdański...
21.08.  20:27 - U - wojskowe...
21.08.  20:26 - Bliźniaki...
21.08.  19:52 - G - tymczasowe w woj. po...
21.08.  18:44 - Niskie numery - VII zasó...
logowanie
nick  kod     
powrót na stronę poprzednią
  1024x768
powrót na stronę startową
 
 
Ostatnie zmiany w wortalu 2.3.2013 r.
czas na serwerze - 23.8.2014 r. godz. 09:29
© 2002 - 2014 ctb.hu